Jak wyglądał tabor autobusowy…

Jak wyglądał tabor autobusowy różnych polskich miast w latach 80?

1.Płock – około 100 tysięcy mieszkańców w latach 80.

31 XII 1980
San H100B – 3 szt
Jelcz MEX 272(tzw. Ogórek) – 7 sztuk
Jelcz 021(przegubowy Ogórek) – 16 sztuk
Autosan H9-35 – 61 sztuk
Jelcz PR110 – 27 sztuk

31 III 1985
Jelcz 021 – 1 sztuka
Jelcz PR110 – 124 szt
Ikarus 280 – 20 sztuk

31 XII 1989
Jelcz PR110 – 118 sztuk
Jelcz M11 – 16 sztuk
Ikarus 280 – 20 sztuk

Kilka komentarzy:
Jak widać 1981 roku dożyły 3 autobusy miejskie San H100B(na obrazku), których w latach 1968-1974 dostarczono do Płocka aż 141 sztuk. Pokazuje to jak krótko za komuny eksploatowano autobusy – po 6 latach od dostarczenia ostatniego egzemplarza i 12 po dostarczeniu pierwszego te pojazdy były już na wymarciu. Autobusy marki San stanowiły w latach 60 podstawę taboru małych i średnich miast, o czym nieco się dzisiaj zapomina, bo w powszechnej świadomości istnieje tylko Ogórek, który jeździł raczej w dużych miastach. Te, które jeździły w Płocku trafiły tam jako używane graty z większych miast takich jak Łódź i Warszawa.
Widać, że w roku 1980 najliczniejszy model autobusu stanowiły Autosany H9 znane głównie z PKS, gdzie do dziś są całkiem licznie eksploatowane. Tutaj była to oczywiście wersja miejska z harmonijkowymi drzwiami. Ze względu na ich rozmiar(9 metrów długości) nadawały się raczej do małych miast, a w niektórych służą komunikacji miejskiej do dzisiaj(wersje miejską H9 produkowano do 2000 roku). Mimo to trafiły one w latach 70 do wielu miast średniej wielkości jak Rzeszów czy Płock, albo nawet dużych jak Lublin czy Poznań, gdzie się nie sprawdziły i zniknęły z nich jeszcze w pierwszej połowie lat 80.
Ciekawe jest też to, że aż do 1987 roku w Płocku eksploatowano ostatniego przegubowego Ogórka, w ostatnich latach nieźle musial się wyróżniać w morzu Ikarusów i Jelczy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

2.Łódź – ponad 800 tysięcy mieszkańców w latach 80.

31 XII 1982
Jelcz 272 MEX – 92 szt
Jelcz PR110 – 191 szt
Ikarus 280 – 296 szt

31 XII 1989
Jelcz PR110 – 5 szt
Jelcz M11 – 74 szt
Ikarus 260 – 234 szt
Ikarus 280 – 305 szt

Na początku lat 80 kursowały jeszcze ostatnie Ogórki, coraz bardziej wypierane przez Jelcze na licencji Berlieta i Ikarusy 280. Łódź jako trzecie miasto w Polsce otrzymała przegubowe Ikarusy. Ich masowy import do Polski był przełomem, wcześniej przepełniona komunikacja miejska bardzo potrzebowała takich pojemnych autobusów, tymczasem było ich jak na lekarstwo – przegubowych Ogórków produkowano niewiele, w Łodzi jeździły łącznie tylko 33 sztuki i w dodatku były mocno awaryjne.
Pod koniec lat 80 Ikarusowa dominacja była już niemal absolutna – podobnie jak w wielu innych większych miastach berlietowskie Jelcze PR110 zostały wyparte przez Jelcze M11, które miały podwozie i układ jezdny z Ikarusa 260(czyli Ikarusa w wersji krótkiej,bez przeguba) i nadwozie z Jelcza PR110, były to więc takie Ikarusy przebrane za Jelcze. Tabor był więc mocno zunifikowany.

#komunikacyjneciekawostki #ciekawostki #historia #jelcz #ikarus #komunikacjamiejska #lodz #plock