Iż 412 czyli radziecki klon…

Iż 412 czyli radziecki klon Moskwicza.
Niewielu ludzi wie, że w ZSRR produkowano dwa rodzaje Moskwiczów – te z Moskwy i te z Iżewska. Obydwie fabryki miały rożne biura konstrukcyjne samodzielnie rozwijające model 408/412/2140, przez co istniały 2 warianty tego radzieckiego kredensa, niby podobne, ale jednak inne.
Wszystko zaczęło się, gdy w grudniu 1966 w wojskowych Iżewskich Zakładach Mechanicznych podjęto produkcje modelu Moskwicz 408, produkowanego od 1964 roku, wyglądającego tak samo jak późniejsze kanciaste modele ale cechujacego się przestarzałym silnikiem z przedwojennego Opla Kadetta. Już wtedy podjęto decyzje, że z przodu tych samochodów znajdzie logo Iż a nie Moskwicz, co było początkiem marki. Pod koniec 1967 produkowany model zamieniono na Moskwicza 412, który miał juz nowocześniejszy silnik.
Przez następne lata samochody produkowano równolegle. Już w 1969 roku Moskwicze dostały kwadratowe reflektory z Wartburga, ale Iż pozostał przy okrągłych. A w 1973 w Iżewsku wprowadzono wersje z nadwoziem liftback, nazywaną też czasami pierwszym radzieckim hatchbackiem – IŻ 2125.
Kiedyw 1975 roku Moskwicz przedstawił zmodernizowaną wersje modelu o nazwie Moskwicz 2140, w Iżewsku pozostano przy starszym modelu 412 z charakterystycznymi skrzydłami z tyłu nadwozia. Z czasem rożnice się nawarstwiały na korzyść Iża – np. miał klamki umiejscowione nizej, w wygodniejszym miejscu niż Moskwicz, poza tym jakość wykonania w wojskowych zakładach była dużo wyższa, więc mimo iż teoretycznie moskiewskie moskwicze były nowocześniejsze, to iżewskie cieszyły się większym poważaniem wśród ludności ZSRR.
Kiedy Moskwicz wprowadzil do produkcji całkiem nowy model Aleko i zakończył produkcje moskwiczów-kredensów w 1988, to Iż 412 przeżył swój pierwowzór o kilkanaście lat – wersje liftback produkowano do 1997, sedan do 1998, a pickup do 2001.
Na zdjęciu Moskwicz 412, już z lampami od Wartburga.
#samochody #motoryzacja #historia #zsrr #ciekawostki #klasykimotoryzacji

Powered by WPeMatico